Ciljni raziskovalni programi |
Razpisi in pozivi |
|
|
Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije (ARRS) na podlagi
12. člena Zakona o raziskovalni in razvojni dejavnosti (Uradni list RS, št. 22/06-uradno
prečiščeno besedilo, 61/06-ZDru-1, 112/07), 12. člena
Pravilnika o pogojih in postopkih izbora, financiranja,
spremljanja in nadziranja medresorskih raziskovalnih projektov v okviru ciljnih
raziskovalnih programov (CRP) za podporo strateškega razvoja Slovenije na posameznih
področjih javnega interesa (Uradni list RS, št. 12/05),
Sklepa o izvajanju in financiranju
Ciljnega raziskovalnega programa "KONKURENČNOST SLOVENIJE" v obdobju 2006 do 2013
(Šifra sklepa: 6311-1/2005/37 z dne 26.5.2006) in Usmeritev Ministrstva za visoko
šolstvo, znanost in tehnologijo in Službe Vlade Republike Slovenije za razvoj za
pripravo Javnega razpisa Ciljnega raziskovalnega programa (CRP) "Konkurenčnost Slovenije"
za leto 2008 (številka: 430-49/2008/3 in 631-1/2008/5) objavlja
Javni razpis za izbiro raziskovalnih projektov Ciljnega raziskovalnega programa »KONKURENČNOST SLOVENIJE 2006-2013« v letu 2008
- Ime in sedež uporabnikov proračunskih sredstev:
- Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije, Tivolska
30, 1000 Ljubljana in
- Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo, Kotnikova ulica
38, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za finance, Beethovnova ulica 11, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za pravosodje, Župančičeva ulica 3, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, Kotnikova ulica 5,
1000 Ljubljana
- Ministrstvo za gospodarstvo, Kotnikova ulica 5, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, Dunajska cesta 56,
1000 Ljubljana
- Ministrstvo za kulturo, Maistrova ulica 10, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za okolje in prostor, Dunajska cesta 48, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za okolje in prostor, Geodetska uprava Republike Slovenije,
Zemljemerska ulica 12, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za okolje in prostor, Uprava za jedrsko varnost Republike
Slovenije, Železna 16, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za promet, Langusova ulica 4, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za šolstvo in šport, Masarykova 16, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za zdravje, Štefanova ulica 5, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za javno upravo, Tržaška cesta 21, 1000 Ljubljana
- Ministrstvo za notranje zadeve, Policija, Štefanova ulica 2, 1000 Ljubljana
- Služba Vlade Republike Slovenije za lokalno samoupravo in regionalno
politiko, Kotnikova ulica 28, 1000 Ljubljana
- Služba Vlade Republike Slovenije za razvoj, Gregorčičeva ulica 25, 1000
Ljubljana
- Urad Republike Slovenije za makroekonomske analize in razvoj, Gregorčičeva
27, 1000 Ljubljana
- Urad Vlade Republike Slovenije za enake možnost, Tržaška cesta 19 A,
1000 Ljubljana
- Predmet razpisa
Z razpisom Ciljnega raziskovalnega programa "Konkurenčnost Slovenije 2006-2013"
v letu 2008 (v nadaljevanju: CRP "Konkurenčnost 2008") želimo pridobiti raziskovalne
projekte, ki bodo podpora vladi in drugim relevantnim akterjem pri oblikovanju
in izvajanju razvojnih politik javnega interesa.
Razpis temelji na Strategiji razvoja Slovenije (SRS), ki je krovna nacionalna
razvojna strategija in predstavlja okvir za določitev vsebinskih prioritet Javnega
razpisa "Konkurenčnost 08".
Temeljni cilji SRS so naslednji:
- Gospodarski razvojni cilj je v desetih letih preseči povprečno raven
ekonomske razvitosti EU (merjeno z BDP na prebivalca v pariteti kupne moči)
in povečati zaposlenost v skladu s cilji Lizbonske strategije.
- Družbeni razvojni cilj je izboljšanje kakovosti življenja in blaginje
vseh posameznic in posameznikov, merjene s kazalniki človekovega razvoja,
socialnih tveganj in družbene povezanosti.
- Medgeneracijski in sonaravni razvojni cilj je uveljavljanje načela trajnosti
kot temeljnega kakovostnega merila na vseh področjih razvoja, vključno s
ciljem trajnostnega obnavljanja prebivalstva.
- Razvojni cilj Slovenije v mednarodnem okolju je, da bo s svojim razvojnim
vzorcem, kulturno identiteto in angažiranim delovanjem v mednarodni skupnosti
postala v svetu prepoznavna in ugledna država.
Predmet razpisa je izbira raziskovalnih projektov za prednostne tematike
v letu 2008 na petih težiščih CRP, ki odgovarjajo petim razvojnim prioritetam
države, opredeljenih v SRS:
- KONKURENČNO GOSPODARSTVO IN HITREJŠA RAST
- UČINKOVITO USTVARJANJE, DVOSMERNI PRETOK IN UPORABA ZNANJA ZA GOSPODARSKI
RAZVOJ IN KAKOVOSTNA DELOVNA MESTA
- UČINKOVITA IN CENEJŠA DRŽAVA
- MODERNA SOCIALNA DRŽAVA IN VEČJA ZAPOSLENOST
- POVEZOVANJE UKREPOV ZA DOSEGANJE TRAJNOSTNEGA RAZVOJA
Razpisani tematski sklopi in teme po težiščih
- Težišče 1- KONKURENČNO GOSPODARSTVO IN HITREJŠA RAST
Razpisane raziskave naj bi nudile podporo vladi pri oblikovanju in izvajanju
politik za doseganje naslednjih ključnih ciljev v okviru prve prioritete SRS:
- spodbujanje podjetniškega razvoja
- povečanje konkurenčnosti gospodarstva
- povečanje konkurenčnosti storitev
- povečanje razvojno spodbudnih domačih in tujih naložb
- večja internacionalizacija gospodarstva
- uspešen prevzem evra in vključitev v evropsko denarno unijo
- povečati prilagodljivost fiskalne in dohodkovne politike
- zagotoviti dolgoročno javnofinančno vzdržnost
- razvojno prestrukturiranje javnih financ na prihodkovni in odhodkovni
strani
Tematski sklop:
1.1. JAVNOFINANČNA IN MAKROEKONOMSKA POLITIKA
Teme:
1.1.1. Dinamični stohastični model splošnega ravnovesja za analizo
ekonomske politike v EMU
Cilji: Izdelava dinamičnega stohastičnega modela splošnega ravnovesja,
pri čemer so pričakovani rezultati naslednji:
- Uporabnost za analizo šokov na slovensko gospodarstvo;
- Identificiranje učinkov, ki jih ima na slovensko gospodarstvo politika
ECB;
- Identificiranje strukturnih povezav ponudbene strani in strani povpraševanja
slovenskega gospodarstva v EMU v skladu s sodobnimi pristopi pri makroekonomskem
modeliranju.
1.1.2. Nadgradnja in prenos mikrosimulacijskega modela
Cilji: Nadaljnji razvoj, dopolnitve in vzdrževanje mikrosimulacijskega
modela na podlagi vzorca slovenskih gospodinjstev s povezanimi bazami podatkov
iz različnih virov:
- Razvoj dodatnih modulov za dogovorjene preostale socialne transferje
oziroma subvencije;
- Testiranje in izboljševanje posameznih modulov modela;
- Reševanje problema rednega posodabljanja povezanih baz podatkov;
- Prilagajanje modela in pomoč uporabnikom na različnih ministrstvih
pri uporabi modela za tekoče potrebe.
1.1.3. Izboljšanje stabilizacijske vloge fiskalne politike
Cilji: Na podlagi analize slovenskih javnih financ in pregleda dobrih
praks:
- Predlog sprememb v orodjih načrtovanja oziroma vodenja fiskalne
politike in sprememb v fiskalnih inštitucijah, ki bi zagotovile njeno
večjo proticiklično naravnanost;
- Predstavitev možnih rešitev (kot npr. fiskalna pravila, avtomatični
stabilizatorji, diskrecijsko ukrepanje) z ustreznimi simulacijskimi
izračuni, ob upoštevanju določil Pakta o rasti in stabilnosti ;
- Konkretiziranje mehanizmov prilagajanja slovenskega gospodarstva
asimetričnim šokom.
- Predstavitev možnih rešitev, ki bodo zagotavljale odmik fiskalne
politike od neposrednega vpliva različnih organiziranih družbenih interesov.
1.1.4 Razvojna usmerjenost javnofinančnih izdatkov in drugih instrumentov
javnih financ v Sloveniji sedaj in v luči reforme proračuna EU.
Cilji:
- Ocena razvojne usmerjenosti posameznih izdatkov (in drugih instrumentov)
javnih financ v Sloveniji po posameznih razvojnih prioritetah;
- Določitev realno pričakovanih rezultatov, glede na načrtovane javnofinančne
izdatke;
- Določitev prioritetnih programov trošenja javnofinančnih sredstev,
na katerih so rezultati najugodnejši;
- Oblikovanje metodologije sprotnega ocenjevanja razvojne usmerjenosti
javnih financ in njena aplikativna uporaba v obdobju 2007-2008;
- Ocena učinkov na gospodarsko rast in zaposlenost kot posledica politike
in ukrepov na področju raziskovalno razvojne dejavnosti, vlaganj v človeški
kapital in spodbujanja podjetništva;
- Primerjalna analiza razvojne naravnanosti slovenskega proračuna
s proračuni držav Evropske unije v povezavi z reformo proračuna Evropske
unije.
1.1.5. Učinki (de)regulacije cen in analiza relativnih maloprodajnih
cen v Sloveniji
Cilji: Izdelava strokovnih podlag za ocenjevanje cenovnih in plačnih
vidikov razvoja konkurenčnosti Slovenije, kar vključuje:
- Spremljanje razvoja konkurenčnosti slovenskega gospodarstva na področju
cen in plač;
- Presojo učinkov odpiranja gospodarstva in s tem povečevanja konkurence
na relativne cene;
- Spremljanje učinkov reguliranja nadzorovanih cen;
- Spremljanje procesov prilagajanja, do katerih je prišlo po liberalizaciji
prej nadzorovanih cen;
- Ugotavljanje manevrskega prostora pri politiki plač in socialnem
dogovarjanju.
1.1.6. Razvoj metodologije in vrednotenje makro-ekonomskih učinkov
Nacionalnega strateškega referenčnega okvira
Cilji:
- Ugotavljanje dejanskih makro-učinkov izvajanja Nacionalnega strateškega
referenčnega okvirja in razvoj metodoloških orodij, ki bo prilagojen
na konkretno družbeno-ekonomski okvir Republike Slovenije, ob hkratnem
upoštevanju strateških ciljev kot so opredeljeni v tem dokumentu;
- Na osnovi ugotavljanja dolgoročnega vpliva kohezijskih sredstev
na konkurenčnost Slovenije, analizirati kakšno perspektivo ima Slovenija
in slovenske regije za dostop do teh sredstev na srednji in dolgi rok
in kaj bo to pomenilo za vodenje razvoje politike.
Tematski sklop:
1.2. NACIONALNA IN SEKTORSKA KONKURENČNOST
Teme:
1.2.1. Delovanje konkurence v slovenskem gospodarstvu ter njeni vplivi
na konkurenčnost in inflacijo
Cilji: Ugotoviti:
- Prisotnost konkurence z značilnimi oblikami delovanja, vključno
s prostimi vstopi na trg in izstopi iz njega po posameznih dejavnostih
in panogah;
- Prisotnost monopolnih struktur z značilnimi elementi tržne moči
po dejavnostih in panogah;
- Vpliv tržnih razmer na povečevanje konkurenčnosti dejavnosti in
posameznih panog;
- Izkoriščanje pomembnejše tržne moči posameznih proizvajalcev v posameznih
panogah pri oblikovanju cen proizvodov in storitev.
1.2.2. Razvoj konkurenčnosti finančnih posrednikov v Sloveniji po
uvedbi evra
Cilji:
- Analiza konkurenčnosti in konkurence vseh finančnih posrednikov
v obdobju po uvedbi evra v Sloveniji;
- Identifikacija tistih možnih ovir za razvoj njihove konkurenčnosti,
ki izvirajo iz nacionalne zakonodaje ter opredelitev ukrepov za njihovo
odpravo.
1.2.3. Vpliv državnih pomoči na izkrivljanje proste konkurence
Cilji: Analiza učinkov dodeljenih državnih pomoči na konkurenco na trgu,
pri čemer so pričakovani rezultati projekta v okviru teme naslednji:
- Ugotoviti vpliv določenih državnih pomoči v obdobju 1998-2006 na
konkurenco in delovanja tržnih zakonitosti;
- Ugotoviti v katerih dejavnostih in panogah je prihajalo zaradi njihove
majhnosti (in monopolnih položajev) do tržnih distorzij in kako so se
le-te odrazile (rast tržne moči, vstopi in izstopi na trg, rast cen
ipd.);
- Opredeliti mehanizme, ki jih morajo dajalci državnih pomoči vgraditi
v razpise, da bo negativnih distorzij čim manj.
1.2.4. Optimiranje proizvodnih postopkov za povečevanje dodane vrednosti
v kmetijstvu
Cilji:
- Razvoj optimizacijskega modelnega orodja za učinkovitejše operativno
načrtovanje gospodarjenja na kmetijskih gospodarstvih, .priprava baz
podatkov, testiranje modela in možnosti scenarijske analize;
- Proučitev možnost in razvoj koncepta elektronskega označevanja živali
(na primeru drobnice).
1.2.5. Upravljanje z agroživilsko verigo
Cilji:
- Simulacijski modeli v podporo odločanju v živilskih podjetjih. Modeliranje
proizvodnega procesa z vidika celotne živilske verige s ciljem, da se
zagotovi ekonomsko-učinkovito vodenje, obvladovanje stroškov, povečevanje
dodane vrednost;
- Analiza ekonomskega položaja in razvojne perspektive kmetijskega
zadružništva.
1.2.6. Konkurenčnost turizma
Cilji: Pospeševanje produktivnosti kot temeljnega vira konkurenčnosti
v turizmu
Cilji/podteme:
- Upravljanje človeških virov v turistični gospodarski panogi in postavitev
sodobnega modela upravljanja s človeškimi viri: razvoj modela in orodij
za sodobno upravljanje s človeškimi viri s poudarkom na pridobivanju
in ohranjanju kadrov in vodenju ter uvedba teh orodij v turistična podjetja.
- Zasnova metodologije za management odnosov z odjemalci na ravni
hotela; razvoj ustreznih instrumentov za merjenje obstoja in uspešnosti
odnosov z odjemalci.
- Oblikovanje modela merjenja uspešnosti poslovanja hotelskih podjetij.
1.2.7. Analiza možnosti skupne uporabe lastnine in zmogljivosti na
področju elektronskih komunikacij
Cilji:
- Analiza možnih načinov gradnje širokopasovnih omrežij;
- Analiza ocene uporabe obstoječe infrastrukture za skupne uporabe;
- Oblikovanje navodil graditeljem in upravljavcem objektov oziroma
omrežij na področju elektronskih komunikacij glede souporabe.
1.2.8. Nemotena preskrbe trga in s tem povezane stabilnosti cen in
blaginja posameznika.
Cilji:
- Primerjalna analiza izbranih članic EU o organizaciji in delovanju
sistema preskrbe in s tem povezane stabilnosti cen, ter v tem vidiku
zagotavljanje blaginje posameznika;
- Analiza konceptualnih in normativnih rešitev delovanja sistema preskrbe
in s tem povezane stabilnosti cen v Republiki Sloveniji ter pripraviti
konkretne predloge možnih sprememb.
Tematski sklop:
1.3. PODJETNIŠTVO
Teme:
1.3.1. Uvajanje eko-tehnologije v slovenskih podjetjih: možnosti podpore
države in vloga malih in srednjih podjetjih
Cilji:
- Analiza stanja investicij v eko-tehnologije, vpliv na energetsko
in snovno učinkovitost (resource efficiency), vloga države pri spodbujanju
investicij v eko-tehnologije ministrstev, javnih agencij in javnih skladov,
primerjava javnih izdatkov za navedene primere v primerjavi z drugimi
državami EU;
- Analiza stanja pri izvajanju okoljske zakonodaje s strani malih
in srednjih podjetij, identifikacija problemov, vrzeli, s katerimi se
srečujejo mala in srednja podjetja;
- Predlogi ukrepov države in podjetij za odpravo identificiranih problemov,
s ciljem povečati poslovno uspešnost MSP in povečati njihovo okoljsko
sprejemljivost.
1.3.2. Vpliv upravljanja na konkurenčnost gospodarskih družb in možnosti
institucionalnih sprememb za izboljšanje upravljalske strukture delniških
družb
Cilji:
- Analiza učinkovitosti korporacijskih pravnih institutov pri upravljanju;
- Učinkovitost in modernizacija uveljavljanja delničarskih pravic
znotraj enotnega trga EU - implementacija direktive 2007/36/ES z dne
11.07.2007 o uveljavljanju določenih pravic delničarjev družb, ki kotirajo
na borzi.
- Težišče 2 - UČINKOVITO USTVARJANJE, DVOSMERNI PRETOK IN UPORABA ZNANJA
ZA GOSPODARSKI RAZVOJ IN KAKOVOSTNA DELOVNA MESTA
Razpisane raziskave naj bi nudile podporo vladi pri oblikovanju in izvajanju
politik za doseganje naslednjih ključnih ciljev v okviru druge prioritete SRS:
- povečanje gospodarske učinkovitosti vlaganj javnih sredstev v raziskave
in tehnološki razvoj
- spodbude za večje naložbe zasebnega sektorja v raziskave in tehnološki
razvoj
- izboljšanje kakovosti izobraževanje ter okrepiti njegov prispevek k
ustvarjalnosti in inovativnosti
- spodbujanje vseživljenjskega učenja
- večja skladnost med izobraževalno ponudbo in potrebami trga dela oziroma
gospodarstva
Tematski sklop:
2.1. IZBOLJŠANJE KAKOVOSTI IZOBRAŽEVANJA ZA VEČJO USTVARJALNOST IN INOVATIVNOST
Teme:
2.1.1. Procesi regionalizacije in nadaljnji razvoj slovenskega šolskega
sistema
Cilji:
- Vpliv regionalizacije na razvoj šolskega sistema v Sloveniji in
primerjava z nekaterimi evropskimi državami;
- Analiza primerov dobrih praks šolskih sistemov z vidika regionalizacije;
- Predlog različnih možnosti celovitega urejanja pristojnosti na področju
vzgoje in izobraževanje (ustanoviteljstvi, viri financiranja, dolžnosti
izvajanja investicij in investicijskih vzdrževanj...).
2.1.2. Ključne kompetence za vseživljenjsko učenje
Cilji/podteme:
- Vpliv VIZ na medosebne odnose, spolne razlike in spolnost ter na
nanašajoče tematike (npr. zdravje in nasilje).
- Razvoj koncepta medkulturnega dialoga v VIZ.
- Državljanska vzgoja.
- Možnosti vpliva vzgoje in izobraževanja na odgovorno preživljanje
prostega časa.
- Analiza in predlog nadgradnje socialnega vključevanja slepih in
slabovidnih oseb v sistem vzgoje in izobraževanja.
- Strokovne podlage za uvajanje medgeneracijskega dialoga na področju
vzgoje in izobraževanja.
- Analiza dejavnikov, ki vplivajo na trajnejše znanje z razumevanjem
naravoslovno-tehniških vsebin.
- Analiza in razvoj didaktike uporabe IKT pri poučevanju in učenju.
- S samoevalvacijo šole do višje ravni informatizirane šole.
- Stanje in trendi rabe IKT v izobraževanju v Sloveniji.
- Priporočila o smiselni uporabi posameznih vrst IKT za slovenske
šole.
2.1.3. Modernizacija šole za 21. stoletje
Cilji/podteme:
- Analiza organizacijskih principov šole za 21. stoletje.
- Načrtovanje vzgojno-izobraževalnega procesa - koncepti načrtovanja
kurikula.
- Razvoj konceptualnega aparata na področju vzgoje in izobraževanja.
- Vpliv vzgojnega načrta na klimo v vzgojno-izobraževalnih zavodih.
- Razvoj sistema evalvacije oz. ugotavljanja kakovosti izvajalcev
programov usposabljanj za učitelje.
- Razvoj instrumentov za priznavanje različnih vrst znanj.
2.1.4. Ustvarjalnost in inovativnost v vzgoji in izobraževanju v luči
vseživljenjskega učenja
Cilji:
- Analiza stanja na področju ustvarjalnosti in inovativnosti v vzgoji
in izobraževanju v Sloveniji in primerjava z nekaterimi evropskimi državami;
- Nabor primerov dobrih praks v Sloveniji in v tujini
- Smernice za vzpodbujanje obravnavane tematike v kurikulih
- Diseminacija rezultatov zainteresirani javnosti
2.1.5. Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj
Cilji:
- Prikaz različnih konceptov vzgoje in izobraževanja za trajnostni
razvoj v tujini
- Predlog strategije VITR;
- Novi didaktični pristopi za uresničevanje koncepta vzgoje in izobraževanja
za trajnostni razvoj (predlog didaktičnih pristopov);
- Publikacija s primeri dobre prakse v Sloveniji in v tujini in predstavitvijo
didaktičnih pristopov;
- Diseminacija rezultatov zainteresirani javnosti.
2.1.6. Analiza stanja glede bega možganov med raziskovalci
Cilji:
- Analiza stanja: število raziskovalcev (s poudarkom na mladih raziskovalcih
in mladih raziskovalcih za gospodarstvo), ki so odšli v tujino in se
v Slovenijo niso vrnili, primerjava s stanjem v EU in primerljivih drugih
državah.
- Analiza dejavnikov, ki so na ta odliv iz Slovenije vplivali;
- Nevarnosti za nadaljnji odliv izobraženih ljudi.
2.1.7. Modeli managementa visokošolskih zavodov
Cilji:
- Analizirati modele in prakse managementa visokošolskih zavodov v
Sloveniji in v EU;
- Analizirati vlogo in položaj raziskovanja kot vrednote v visokošolskih
zavodih;
- Primerjati učinkovitost različnih modelov in praks managementa visokošolskih
zavodov z vidika zagotavljanja vrhunske kakovosti in konkurenčnosti;
- Poiskati optimalne sinergije akademskega in poslovnega managementa
visokošolskih zavodov;
- Razviti učinkovite modele managementa visokošolskih zavodov z umestitvijo
raziskovanja z vidika vključevanja študentov in sodelovanja z uporabniki
v okolju ter internacionalizacije.
2.1.8. Model financiranja visokega šolstva
Cilji:
- Analizirati modele in prakse financiranja visokega šolstva v državah
EU in drugih državah z visoko kakovostnim visokim šolstvom;
- Primerjati učinkovitost različnih modelov in praks financiranja
visokega šolstva z vidika zagotavljanja vrhunske kakovosti in konkurenčnosti;
- Razviti model učinkovitega financiranja visokega šolstva za zagotavljanje
vrhunske kakovosti in konkurenčnosti.
2.1.9. Zasnova mreženja izobraževalcev za vseživljenjsko učenje
Cilji:
- Analizirati mednarodne izkušnje in opredeliti dobre prakse vseživljenjskega
učenja s poudarkom na sinergiji med formalnim in neformalnim izobraževanjem;
- Analizirati potrebe trga znanja v Sloveniji in prepoznati vrzeli
v ponudbi slovenskih visokošolskih zavodov;
- Analizirati vlogo in položaj znanja in vseživljenjskega učenja kot
vrednot v eksplicitnih in implicitnih vrednotnih orientacijah v slovenskih
podjetjih;
- Opredeliti vlogo in poslanstvo visokošolske institucije v konceptu
vseživljenjskega učenja;
- Analizirati priložnosti za vzpostavitev sodelovanja visokošolskih
institucij in ponudnikov nefomalnega izobraževanja;
2.1.1.0. Management znanja v visokošolskem zavodu
Cilji:
- Analizirati modele menedžmenta znanja v visokih šolah;
- Zasnovati modele menedžmenta znanja, ki omogočajo prepoznavanje
potreb po znanju, njegov zajem in odkrivanje novega znanja ter uporabo
znanja;
- Opredeliti dejavnike, ki vplivajo na izbor modela menedžmenta znanja;
- Izvedba pilotskega projekta menedžmenta znanja v visokošolski instituciji
v Sloveniji.
2.1.11. Razvoj modela informacijskega sistema visokega šolstva
Cilji:
- Pregledati potrebne pravne podlage za posamezne funkcije informacijskega
sistema;
- Razviti model informacijskega sistema;
- Predlog zmanjšanja administrativnih ovir.
2.1.12. Nacionalno ogrodje visokošolskih kvalifikacij
Cilji:
- Analizirati nacionalna ogrodja kvalifikacij;
- Pripraviti primerjavo med evropskim ogrodjem kvalifikacij in nacionalnimi
ogrodji kvalifikacij;
- Pripraviti predloge slovenskega ogrodja kvalifikacij za visoko šolstvo
z opredelitvijo njihovih prednosti in slabosti;
- Analiza predlogov slovenskega nacionalnega ogrodja kvalifikacij
v luči tujih nacionalnih ogrodij kvalifikacij.
Tematski sklop:
2.2. IZBOLJŠANJE KAKOVOSTI RAZISKOVANJA IN RAZVOJA ZA VEČJO DRUŽBENO IN
PREDVSEM GOSPODARSKO UČINKOVITOST IN INOVATIVNOST
Teme:
2.2.1. Učinkovitost ukrepov za spodbujanje inovacij in tehnološkega
razvoja skupno s spremljanjem izvajanja NRRP v tehnološko-raziskovalnem
segmentu
Cilji: Analiza učinkovitosti ukrepov za spodbujanje tehnološkega razvoja
:
- Evalvacija ukrepov Direktorata za tehnologijo na Ministrstvu za
visoko šolstvo, znanost in tehnologijo;
- Spremljanje inovativnosti slovenskih podjetij in analiza ekonomskih
značilnosti slovenskih patentov;
- Stanje inovativnosti v Sloveniji in potrebni instrumenti za njeno
povečanje;
- Spodbujanje inovacijske aktivnosti v državi preko javnih naročil;
- Inovativnost v turizmu;
- Ocena učinkov davčnih sprememb na področju obdavčitve vlaganj v
raziskave in razvoj in obdavčitve visoko kvalificiranega dela.
2.2.2. Spremljanje izvajanja Nacionalnega raziskovalno- razvojnega
programa za obdobje 2006-2010 (NRRP) s poudarkom na znanstveno-raziskovalnem
segmentu
Cilji: Analiza ukrepov za spodbujanje in večjo učinkovitost znanstveno-raziskovalne
dejavnosti:
- Postopek za izbor prednostnih področij.
- Patentiranje v javnih raziskovalnih organizacijah.
- Analiza evalvacijskih postopkov ARRS;
- H-indeks in analiza družbenih in ekonomskih rezultatov in učinkov
zaključenih raziskovalnih programov in aplikativnih projektov (s posebnim
poudarkom na analizi rezultatov za potrebe javnega sektorja preko financiranja
projektov v okviru Ciljnih raziskovalnih programov).
Tematski sklop:
2.3. INFORMACIJSKA DRUŽBA
Teme:
2.3.1. Razvojno-raziskovalni potencial na področju IKT v Sloveniji
Cilj:
- Razvoj metodologije ocenjevanja in spremljanja RR potencialov na
področju IKT v Sloveniji in pregled trenutnega stanja v primerjavi s
stanjem v EU.
2.3.2. Zagotavljanja in upravljanja z avtorskimi pravicami na internetu
Cilj:
- Raziskava modelov celovitega zagotavljanja in upravljanja z avtorskimi
pravicami javnih ustanov na internetu pri čemer bo upoštevan vidik kreativnosti,
poslovni vidik in vidik javne dostopnosti.
2.3.3. Vidiki razvoja pan-evropskih storitev informacijske družbe
Cilj:
- Raziskava vpliva vzpostavitve enotnega evropskega prostora in učinkovite
mobilnosti na različnih področjih družbenega življenja na razvoj pan-evropskih
storitev;
- Priprava izhodišč in konkretnih razvojnih usmeritev za najbolj aktualne
pan-evropske e-storitve, ki bodo akterjem razvoja po posameznih področjih
v pomoč pri pripravi razvojnih projektov.
2.3.4. Uporabniško usmerjene e-storitve informacijske družbe
Cilj:
- Potrebe uporabnikov glede e-storitev na različni področjih informacijske
družbe (e-uprava, e-zdravje, e-poslovanje...);
- Predlog oziroma okvirna definicija morebitnih novih inovativnih
integriranih e-storitev, ki izhajajo iz potreb, navad in znanja uporabnikov.
- Analiza možnosti zagotavljanja primerne varnostne ravni pri uporabi
e-storitev.
2.3.5. Strokovne podlage za vzpostavitev sistema odprtega dostopa
do podatkov iz javno financiranih raziskav v Sloveniji
Cilj: Oblikovanje strokovnih podlag za postopno vzpostavitev celovitega
sistema odprtega dostopa do digitaliziranih podatkov javno financiranih
raziskav v Sloveniji.
- Težišče 3 - UČINKOVITA IN CENEJŠA DRŽAVA
Razpisane raziskave naj bi nudile podporo vladi pri oblikovanju in izvajanju
politik za doseganje naslednjih ključnih ciljev v okviru tretje prioritete SRS:
- povečanje institucionalne konkurenčnosti države
- povečanje učinkovitosti in kakovosti delovanja države ter razvoj javno
zasebnega partnerstva
- večja transparentnost javne uprave in sodelovanje javnosti pri pripravi
predpisov
- boljše delovanje pravosodnega sistema
- razvoj nacionalne identitete
Tematski sklop:
3.1 PRAVOSODJE
Teme:
3.1.1. Varovanje javnega interesa pri razpolaganju in gospodarjenju
s premoženjem v javni lasti
Cilji:
- Izdelava posebnih mehanizmov varovanja javnega interesa tako pri
razpolaganju, kot pri gospodarjenju z javnim premoženjem;
- Razmerje med javno in zasebno lastnino;
- Funkcija instituta javnega dobra;
- Primerjava z ureditvijo javne lastnine v primerjalnih pravnih ureditvah;
- Opredelitev posebnih vidikov javnega interesa glede na subjekte
lastnine;
- Razmejitev od omejitev zasebne lastnine v javnem interesu;
- Učinkovitost nadzornih mehanizmov pri preprečevanju zlorabe javne
lastnine za zasebne interese.
3.1.2. Kvantitativni vidiki pravosodja
Cilji:
- Pregled in kritična ocena razpoložljivih kvantitativnih podatkov
o slovenskem pravosodju.
- Empirična analiza učinkovitosti slovenskega pravosodja z vidika
sodobne pravno-ekonomske doktrine.
- Predlog ekonomsko smotrnih smernic za izboljšanje učinkovitosti
slovenskega pravosodja.
Tematski sklop:
3.2. JAVNA UPRAVA - Razvoj sistema učinkovitosti in uspešnosti javnega
sektorja
Teme:
3.2.1. Možnosti in ukrepi za znižanje administrativnih stroškov za
podjetja in državljane na prioritetnih področjih.
Cilji:
- Opredeliti možnost za znižanje administrativnih stroškov za podjetja
na treh prioritetnih področjih za 25% na nacionalni ravni (delovno pravno
področje, področje financ, okoljevarstveno področje) in EU ravni (13
prioritetnih področij);
- Razvoj in implementacije metodologije za merjenje administrativnih
stroškov za državljane;
- Identifikacija prioritetnih področij merjenja in zniževanja administrativnih
stroškov za državljane (življenski dogodki);
- Znižanje administrativnih stroškov za državljane na prioritetnih
področjih za 25%;
- Razvoj spletne datotečne baze podatkov, ki bo vsebovala rezultate
meritev in opravljene ukrepe za dosego cilja (-25%)
3.2.2. Evalvacija novega plačnega sistema v javnem sektorju
Cilji:
- Znižanje javnofinančnih odhodkov;
- Razvoj in implementacija metodologije za merjenje delovne uspešnosti
v javnem sektorju;
- Identifikacija prioritetnih področij merjenja in zniževanja javnofinančnih
odhodkov;
- Razvoj informacijskega sistema za analizo in prikaz podatkov o plačah
v javnem sektorju za različne potrebe
3.2.3. Primerjava različnih oblik upravljanja (ravnanja) s premoženjem
v lasti države oziroma samoupravnih lokalnih skupnosti z vidika doseganja
optimalnih ekonomskih, funkcionalnih in drugih učinkov za lastnika premoženja
Cilj: Določitev osnov za morebitne organizacijske in normativne spremembe
na področju ravnanja s premoženjem države in samoupravnih lokalnih skupnosti
3.2.4. Povezovanje svetniških skupin (mandat 2006-2010) in odnosi
med izvršilno in zakonodajno vejo oblasti v občini
Cilj: Analiza procesa oblikovanja povezav v občinah v aktualnem mandatu
(2006-10), ki pomembno vpliva na sposobnost učinkovitega in uspešnega upravljanja
občine;
3.2.5. Medobčinsko sodelovanje kot vzvod učinkovitejše investicijske
dejavnosti občin
Cilj: Analiza vrste normativnih oblik povezovanja občin ter prakso slovenskih
občin.
3.2.6. Pravni pojem fizičnega subjekta v kmetijstvu
Cilji:
- Analiza možnosti vzpostavitve enovitega pravnega okvira kmetije
in definicije kmetije za namen izvajanja skupne kmetijske politike in
za izvajanje ukrepov na drugih področjih delovanja države (področje
socialne politike, finančnih oziroma davčnih zadev ipd.);
- primerjalna analiza definicije kmetije z izbranimi državami EU za
namene izvajanja javnih politik
- Težišče 4 - MODERNA SOCIALNA DRŽAVA IN VEČJA ZAPOSLENOST
Razpisane raziskave naj bi nudile podporo vladi pri oblikovanju in izvajanju
politik za doseganje naslednjih ključnih ciljev v okviru četrte prioritete SRS:
- večja prilagodljivost trga dela tako na strani delojemalca kot delodajalca
- modernizacija sistemov socialne zaščite
- zmanjševanje družbene izključenosti in socialne ogroženost
Tematski sklop:
4.1. SOCIALNA KOHEZIVNOST IN SOCIALNA DRŽAVA
Teme:
4.1.1. Vpliv premoženja na neenakost v Sloveniji
Cilj: Opredelitev metodologije ugotavljanja premoženja in razlik v premoženju
ter vpliv premoženja na neenakost.
4.1.2. Revščina in materialna deprivacija starejšega prebivalstva
Cilj: Priprava ustreznih ukrepov za zmanjševanje problema revščine starejših
pri čemer je potrebno problem revščine starejših temeljito analizirati in
ugotoviti:
- Kaj in koliko (ter zakaj) se spremeni v starosti (v ekonomskem smislu);
- V kolikšni meri starost (in upokojenski status) vplivata na revščino
in materialno deprivacijo;
- Kolikšna in kakšna je povezava med revščino in materialno deprivacijo;
- Razlike med aktivnimi in neaktivnimi v mejnih letih (55-65 let).
4.1.3. Socialna varnost starejših kmečkih prebivalcev
Cilji:
- Učinkovitost dosedanjih politik zagotavljanja socialne varnosti;
- Identificiranje in ovrednotenje dejavnikov posameznih politik;
- Smernice za izboljšanje in večjo učinkovitost sektorskih politik
na tem področju.
4.1.4. Analiza sistema preventive in obravnave ter pojavnosti nasilja
v zasebni sferi in partnerskih odnosih
Cilji:
- Preveriti potrebe žrtev ;
- Raziskati ali je obstoječ sistem socialne zaščite primeren in dovolj
dostopen za vse najpogostejše skupine žrtev (ženske, invalidne osebe,
starejše osebe, otroci)
Tematski sklop:
4.2. TRG DELA
Teme:
4.2.1. Aktivne politike zaposlovanja
Cilj:
- Ocena učinkovitosti politike zaposlovanja, predvsem ocene učinkov
aktivne politike zaposlovanja na stanje na trgu dela (makroekonomsko)
in evalvacije (mikro učinki) posameznih največjih programov aktivne
politike zaposlovanja (javna dela, programi izobraževanja in usposabljanja,
subvencionirane zaposlitve..).
4.2.2. Deregulacija poklicev
Cilji: Predlogi sprememb zakonskih in podzakonskih aktov za deregulacija
poklicev in določiti okvir poklicev javnega interesa, ki bodo ostali regulirani.
4.2.3. Predvidevanje potreb po kompetencah ("skill needs")
Cilji:
- Analiza možnosti za učinkovito spremljanje potreb po znanjih;
- Zagotavljanje učinkovitih prilagajanj programov,mednarodna umestitev
Slovenije na tem področju.
4.2.4. Vpliv sektorske realokacije delovne sile na gospodarsko rast
v Sloveniji
Cilji:
- Razviti nov koncept sektorske razčlenitve narodnega gospodarstva,
ki ne bo omogočal zgolj analize seljenja proizvodnih dejavnikov (dela)
med posameznimi gospodarskimi dejavnostmi (kot to omogoča uporaba NACE
klasifikacije), ampak bo omogočal tudi analizo selitve proizvodnih dejavnikov
znotraj gospodarskih dejavnosti od slabših k boljšim podjetjem.
- Analizirati proces selitve delovne sile med tako opredeljenimi sektorji
slovenskega narodnega gospodarstva.
- Oceniti nesorazmerja v realokaciji ključnih proizvodnih dejavnikov
med tako opredeljenimi sektorji in proučiti zaviralni učinek teh nesorazmerij
za gospodarsko rast.
- Razvoj predlogov razvojne politike, ki naj zmanjšuje sektorska nesorazmerja
pri realokaciji proizvodnih dejavnikov s ciljem maksimirati gospodarsko
rast na agregatni ravni.
4.2.5. Analiza institucionalne strukture trga dela v Sloveniji -trg
dela kot konkurenčni dejavnik Slovenije
Cilji:
- analiza obstoječega stanja na starni ponudbe in povpraševanja po
delu
- analiza ukrepov ekonomske politike na povpraševanje in ponudbo po
delu
- simulacija načrtovanih ukrepov, ki bi prispevali k fleksibilnejši
strukturi trga dela
- sektorska realokacija zaposlenih
- proučitev posledic uvedbe sistema varne fleksibilnosti v Slovenij
- Težišče 5 - POVEZOVANJE UKREPOV ZA DOSEGANJE TRAJNOSTNEGA RAZVOJA
Razpisane raziskave naj bi nudile podporo vladi pri oblikovanju in izvajanju
politik za doseganje naslednjih ključnih ciljev v okviru pete prioritete SRS:
- trajno obnavljanje prebivalstva
- skladnejši regionalni razvoj
- zagotavljanje optimalnih pogojev za zdravje
- izboljšanje gospodarjenja s prostorom
- integracija okoljevarstvenih meril v sektorske politike (transport,
energetika, davčna politika, tehnološka politika) in potrošniške vzorce
- razvoj nacionalne identitete in kulture
Tematski sklop:
5.1. PODNEBNO-ENERGETSKI PAKET IN PRILAGAJANJE PODNEBNIM SPREMEMBAM
Teme:
5.1.1. Analiza ukrepov za energetsko sanacijo obstoječih stanovanjskih
stavb z vidika stroškov in dosegljivih prihrankov
Cilji:
- Raziskati in oceniti ekonomski vidik možne energetske sanacije stavb
(na podlagi ocene stroškov za izvedbo sanacije in ocene dosegljivih
prihrankov zaradi manjše rabe energije)
- Ocena vračilne dobe investicije v izvedbo teh ukrepov.
5.1.2. Tehnologije v kmetijski pridelavi za prilagajanje podnebnim
spremembam
Cilji:
- Razvoj in uvajanje okoljsko sprejemljivih pridelovalnih sistemov
obstoječih in alternativnih (novih) proizvodov, prilagojenih novim/spremenjenim
podnebnim razmeram;
- Izdelava metodologije vrednotenja vrednosti travinja, vzpostavitev
sistema spremljanja, ukrepi prilagajanja podnebnim spremembam;
- Proučevanje vplivov klimatskih sprememb na pojavnost bolezni živali
in rastlin, razvoj in uvajanje sodobnih metod za obvladovanje tveganj,
ukrepi za preprečevanje, prilagajanje;
- Analiza avtohtonega genskega potenciala kmetijskih rastlin, možnosti
uporabe za žlahtnenje rastlin, prilagojenih klimatskim spremembam;
- Vpliv različnih praks (sonaravnega) kmetovanja na ohranjanje biodiverzitete
in druge komponente trajnostnega razvoja, ukrepi za ohranjanje biodiverzitete,
ukrepi za ohranjanje in izboljšanje rodovitnosti tal.
5.1.3. Ekonomski vidiki prilagajanja kmetijstva
Cilji:
- Presoja programov in ukrepov kmetijske politike z vidika podnebnih
sprememb
- Ocena stroškov prilagajanja posameznih proizvodnih tehnologij in
njihova ekonomska optimalizacija.
- Ukrepi prilagajanja na ranljivih kmetijskih območjih
5.1.4. Okoljski vidiki prilagajanja podnebnim spremembam in ukrepov
za blaženje podnebnih sprememb
Cilji:
- Ocene možnosti prestrukturiranja proizvodnje zaradi okoljskih omejitev
- Razvoj in uporaba preventivnih ukrepov za zmanjševanje negativnih
vplivov kmetijstva na podnebje
- Ocena vodnih perspektiv na območju Slovenije in možnosti rabe vode
v kmetijski proizvodnji
5.1.5. Obnovljivi viri in kmetijstvo
Cilji:
- Razvoj celovitih tehnoloških rešitev za proizvodnjo energije v kmetijstvu
- Razvoj rešitev za učinkovitejšo rabo energije v kmetijstvu
- Alternativni kmetijski proizvodi kot vir energije
5.1.6. Okoljski vidik gozdov
Cilji:
- Pomen gozdov za blaženje podnebnih sprememb;
- Prilagajanje gospodarjenja z gozdovi podnebnim spremembam;
- Pomen gozdov za biotsko raznovrstnost na eko-sistemski, vrstni in
genski ravni;
- Ohranjanje zdravja in vitalnosti gozdov;
- Krepitev varovalne vloge;
- Populacijska dinamika prostoživečih živali v gozdovih.
5.1.7. Napovedovanje sprememb in scenariji blaženja in prilagajanja
podnebnim spremembam
Cilji:
- Izdelava biološkega, klimatskega, tehnološkega , ekonomskega in
političnega okvirja;
- Sistematična ureditev podatkovnih baz, pridobitev dodatnih podatkov;
- Matematični modeli za napovedovanje;
- Scenarijska analiza.
5.1.8. Razvojni, ekonomski, tehnološki in družbeni vidiki prehoda
v nizko-ogljično družbo
Cilji:
- Študija različnih možnosti prehoda Slovenije v nizko-ogljično družbo
na podlagi razvojnih scenarijev;
- Analiza uspešnosti izvajanja obstoječih zavez in programov (npr.:
Operativni program zmanjševanje emisij toplogrednih plinov, Nacionalni
akcijski načrt energetske učinkovitosti in predpisov Energetsko-podnebnega
paketa EU, SET plan).
5.1.9. Vpliv okolice na izvedbo in obratovanje HE na Savi in optimizacija
obratovanja
Cilji:
- Razvoj ekspertnega sistema, s katerim bo mogoče na osnovi vremenskih
napovedi napovedati pretoke Save in njenega porečja, ki ga bo mogoče
uporabiti za optimizacijo obratovanja HE na Savi ter NEK razvoj prediktivnega
vzdrževanja za hidroelektrarne;
- Raziskava plovnosti reke Save do območja jezu HE Mokrice;
- Raziskava hidrologije in hidrogeologije; določitev ribjih stez;
izvedba geoloških analiz in analiz materiala; (proda) za potrebe gradnje
in drugo uporabo mineralnih materialov;
- Analiza sedimentov (mulj, ...),analiza plavja;
5.1.10. Strateška presoja vpliva jedrske energetike v primerjavi z
ostalimi distribuiranimi viri na Slovensko gospodarstvo in elektroenergetsko
omrežje
Cilji:
- Analiza vplivov na obremenjenost prenosnega omrežja, vpliv na stabilnost
omrežja in zanesljivost oskrbe;
- Pregled različnih vidikov uporabe jedrske energije na konkurenčnost
in uspešnost slovenskega gospodarstva;
- Analiza ekonomskih vidikov investicij na področju jedrske energetike
v primerjavi z ostalimi distribuiranimi viri;
- Ovrednotenje pomena jedrske energetike za zagotavljanje uvozne neodvisnost
in stabilnosti preskrbe z električno energijo v primerjavi z ostalimi
distribuiranimi viri;
- Analiza predpogojev za umeščanje jedrskih elektrarn v manjše elektroenergetske
sisteme;
- Analiza optimizacije obratovanja jedrskih elektrarn;
- ocena možnosti ekonomične in ekološke izrabe domačih jedrskih virov
energije v primerjavi z ostalimi distribuiranimi viri;
- Analiza stanja na mednarodnem trgu novih tipov energetskih jedrskih
reaktorjev (razvoj in izboljšave energetskih jedrskih reaktorjev);
- Pregled napredka in razvoja novih tipov energetskih jedrskih reaktorjev
III. generacije (napredni lahko-vodni reaktorji) in IV. generacije (boljša
ekonomija, večji termični izkoristek, podpora zaprtemu gorivnemu ciklu);
- Vključevanje novih energetskih jedrskih reaktorjev v jedrski gorivni
cikel;
- Povezava napredka pri raziskavah iz področja nadzorovane jedrske
fuzije za energetske reaktorje.
5.1.11. Jedrski objekti in družbena sprejemljivost
Cilji:
- Analiza odziva javnosti in stanja (poklicne) usposobljenosti lokalnega
prebivalstva (predvsem trenutno nezaposlenega) ter izdelava projekcije
potreb po kadrih v primeru umeščanja jedrskega objekta v območju ožje
in širše lokalne skupnosti in proučitev možnosti prekvalifikacij in
dodatnega usposabljanja (ter izobraževanja) lokalnega prebivalstva
- Izdelava postopkov vključevanja lokalne javnosti v postopek umeščanja
jedrskih objektov
- Izdelava postopkov in projektov za sodelovanje lokalne javnosti
pri neodvisnem nadzoru morebitnega vpliva na okolje in prebivalce zaradi
obratovanja jedrskih objektov
- Analiza ekonomskih učinkov
- Opredeliti moderne oblike ravnanja z radioaktivnimi odpadki in izrabljenim
jedrskim gorivom in analizirati vpliv zaprtega gorivnega cikla ter sodobnega
ravnanja z izrabljenim jedrskim gorivom in radioaktivnimi odpadki na
kapaciteto trajnega odlagališča radioaktivnih odpadkov.
- Ovrednotenje potrebnih tehnoloških raziskav na področju zaprtega
gorivnega cikla, ravnanja z izrabljenim jedrskim gorivom in radioaktivnimi
odpadki
Tematski sklop:
5.2 SKLADNEJŠI REGIONALNI RAZVOJ IN IZBOLJŠANJE GOSPODARJENJA S PROSTOROM
Teme:
5.2.1. Izobraževanje o grajenem okolju za trajnostni razvoj Slovenije
Cilji:
- Analiza vloge izobraževanja o grajenem okolju v konceptu trajnostnega
razvoja ;
- Izhodišča za prilagajanje načinov posredovanja arhitekturnih vsebin;
- Pomen kvalitete bivanja v splošni javnosti, še posebej otrok in
mladostnikov;
- Določiti stopnjo kompleksnosti izobraževalnih vsebin o grajenem
okolju in didaktičnih metod ter orodij glede na razvojne sposobnosti
ciljne publike;
- Oceniti stopnjo osveščenost otrok oz. mladostnikov o "trajnostnih
arhitekturnih" temah, ter usposobljenost vzgojiteljev in učiteljev za
posredovanje znanja s področja grajenega okolja v povezavi s trajnostnim
razvojem;
- Oceniti vključenosti vsebin grajenega okolja v izobraževalnih programih
vrtcev, osnovnih in srednjih šol v Sloveniji.
5.2.2. Večnamenskost Registra nepremičnin v podporo povečanja institucionalne
učinkovitosti in izboljšanja kakovosti storitev
Cilji:
- Možnosti povečanja institucionalne učinkovitosti in izboljšanja
kakovosti storitev;
- Analiza možnosti za učinkovitejše gospodarjenje in upravljanje s
prostorom in nepremičninami;
- Izboljšave kakovosti in popolnosti podatkov ter racionalizacija
zbiranja in ažuriranja podatkov o nepremičninah v različnih institucijah,
predvsem na državni ravni.
5.2.3. Izboljšanje gospodarjenja z gospodarsko javno infrastrukturo
za doseganje uravnoteženega trajnostnega razvoja
Cilji: Razviti model delovanja sistema za zaščito infrastrukture s ciljem:
- varovanja okolja,
- varovanja zdravja (zaščita ljudi pred poškodbami),
- varovanje infrastrukture pred poškodbami in uničenjem.
5.2.4. Evidentiranje stvarnopravnih pravic na gospodarski javni infrastrukturi
za potrebe učinkovitejšega gospodarjenja s prostorom
Cilji:
- Razviti logični model delovanja zbirnega katastra gospodarske javne
infrastrukture kot tretje nepremičninske evidence, s ciljem, da ustrezno
evidentiran objekt nudi pravno varnost lastnikom infrastrukture;
- Izdelati predlog in akcijski načrt organizacijskih sprememb na tem
področju.
5.2.5. Analiza razvojnih virov in scenarijev za modeliranje funkcionalnih
regij
Cilji:
- Ovrednotenje razvojnih potencialov razvojnih regij oziroma pokrajin
v kontekstu nove evropske in evroregionalne dimenzije in razvojnih pričakovanj
z oceno možnosti povezovanja razvojnih potencialov regij v okviru širših
funkcionalnih regij oziroma gravitacijskih središč, katerih meje ne
bodo razumljene le znotraj Slovenije, ampak širše;
- Napoved razvojnih scenarijev funkcionalnih regij in Slovenije kot
celote v okviru predlaganih rešitev.
5.2.6. Analiza primernosti posega v prostor z brezžičnimi sistemi
Cilji: Analiza okoljsko - prostorskih pogojev, ki morajo biti izpolnjeni
za gradnjo brezžičnih sistemov.
5.2.7. Zavarovana območja v Sloveniji in njihova vloga pri ohranjanju
narave in doseganju trajnostnega razvoja
Cilji:
- Analiza vloge regionalnih virov (ekonomskih, socialnih in okoljskih)
pri doseganju trajnostnega razvoja po različnih tipih zavarovanih območij
in izvedba študije na konkretnem primeru;
- Predlogi za ekonomsko učinkovito vlaganje javnih sredstev po tipih
regionalnih virov.
- Analiza področja urejanja prostora zavarovanih območjih in izdelava
usmeritev za spremembe s ciljem boljšega sodelovanja vseh pomembnejših
nosilcev prostora pri prostorskem načrtovanju.
5.2.8. Izvajanje regionalne politike v spremenjenih pogojih upravljanja
z razvojem zaradi uvedbe novih teritorialnih ravni
Cilj: Razvoj metodologije razvojnega programa pokrajine, ki bo ustrezala
pristojnostim, ki jih bodo imele pokrajine.
5.2.9. Digitalne kartografije in algoritmi za prostorsko in vsebinsko
izboljšavo geokodirnih podatkov za potrebe varovanja tal in okolja
Cilji:
- Razvoj in preskušanje metod digitalne kartografije za izdelavo pedološke
karte z izboljšano natančnostjo;
- Povezava obstoječih talnih informacijskih baz in njihova nadgradnja
v prostorski talni informacijski sistem;
- Izbor bistvenih PTF za pridobitev posodobljenih, nadgrajenih podatkov
kakovosti tal, in za obravnavo groženj tlem, ki so značilne za Slovenijo.
Tematski sklop:
5.3. VARSTVO OKOLJA IN INTEGRACIJA V SEKTORSKE POLITIKE
Tema:
5.3.1. Uporaba sonaravnih metod pri celovitem upravljanju z vodami
Cilji: Opredelitev možnih sonaravnih metod za:
- Čiščenje odpadnih voda;
- Izboljšanje poplavne varnosti in blažitev posledic suše;
- Večnamenskost vodnih ekosistemov s poudarkom na zagotavljanju dobrega
ekološkega stanja vodnih in obvodnih ekosistemov in njihova uporaba
v lokalnem okolju s poudarkom na zagotavljanju trajnostne vodo-oskrbe
in izboljšanju prilagajanja ekstremnim hidrološkim pojavom.
Tematski sklop:
5.4. TRAJNOSTNO KMETIJSTVO, GOZDARSTVO IN VARNA HRANA
Teme:
5.4.1. Posebni proizvodi in funkcionalna hrana
Cilji:
- Razvoj živil za posebne namene (funkcionalna hrana, hrana za ljudi
s posebnimi potrebami, ..);
- Raziskave v podporo konkurenčnosti certificiranih oblik kmetijske
pridelave, prireje in predelave ter njihovi okoljski ustreznosti;
- Analiza trga posebnih proizvodov;
- Samonikla funkcionalna hrana (samonikle rastline, ...);
- Visokovredni stranski produkti v proizvodnji hrane in možnosti njihove
uporabe.
5.4.2. Veterinarske in fito sanitarne raziskave v podporo pridelavi
varne hrane
Cilji:
- Razvoj metod za obvladovanje tveganja pri pridelavi varne hrane,
metode detekcije, predlogi učinkovitih preventivnih ukrepov;
- Ocene tveganja uporabe pripravkov pri reji živali in rastlinski
pridelavi za okolje, predlogi ukrepov;
- Razvoj, optimizacija in implementacija okoljsko sprejemljivejših
načinov zatiranja rastlinskih škodljivih organizmov;
5.4.3. Kakovost in varnost živil, pridelanih na potencialno tveganih
območjih za pridelavo
Cilji:
- Evidentiranje potencialno tveganih območij, ocena kakovosti in varnosti
živil na teh področjih, predlogi ukrepov
- Tehnološke rešitve za zmanjšanje kontaminacije in razvoj metod za
sledenje virom kontaminacije kmetijskih in živilskih proizvodov
5.4.4. Učinkovitosti ukrepov kmetijske politike in politike razvoja
podeželja
Cilji:
- Ex-ante in ex-poste analize učinkov kmetijske politike
- Vrednotenje učinkov politike razvoja podeželja
- Socio-ekonomske raziskave v podporo politiki razvoja podeželja
- Prostorski učinki kmetijske politike in politike razvoja podeželja
- Analiza strukture podpor, ocena učinkov in njihova ustreznost, pozitivne
prakse in problemi izvajanja
5.4.5. Kmetijska dejavnost na degradiranih območjih
Cilji:
- Ocena omejenosti izvajanja osnovne kmetijske dejavnosti na degradiranih
območjih,
- Možnosti prestrukturiranja kmetijskih gospodarstev za posamezna
specifična območja, dobre prakse in modeli uporabnih rešitev, priporočila
za ukrepanje.
5.4.6. Trajnostna raba kmetijskega prostora in tal
Cilji:
- Analiza in vrednotenje vpliva urbanizacije na spremembo rabe kmetijskih
zemljišč v Sloveniji;
- Izdelava in uvajanje orodij za napovedovanje in spremljanje onesnaževanja
okolja kot posledica kmetijskega onesnaževanja;
- Vplivi načina rabe kmetijskih tal na emisije toplogrednih plinov
v različnih talnih in klimatskih razmerah;
- Analiza možnih ukrepov za zmanjševanje emisij iz kmetijskih površin,
pri različnih načinih ali intenzivnosti rabe.
5.4.7. Trajnostna raba in upravljanje z genskimi resursi v ribištvu
Cilji:
- Analiza stanja in ocene ogroženosti avtohtonih vrst rib;
- Razvoj sistema spremljanja stanja ogroženosti;
- Izdelava strokovnih podlag za predloge ukrepov trajnostne rabo in
upravljanja.
5.4.8. Razvoj tehnologij v ribištvu za vzdrževanje naravnih ekosistemov
Cilji:
- Analiza stanja ter možnosti ukrepov za prilagajanje različnim spremenjenim
razmeram v vodnih telesih skladno s trajnostnim razvojem.
5.4.9. Gozdnogojitvene raziskave
Cilji:
- Ugotavljanje proizvodnih sposobnosti gozdnih rastišč;
- Ohranitvena ekologija gozdnih drevesnih vrst;
- Reakcijska sposobnost gozda na gozdnogojitvene ukrepe;
- Pomen gozdnogojitvenih ukrepov v sonaravnem gospodarjenju z gozdovi.
5.4.10. Gozd in gospodarske dejavnosti
Cilji:
- Gospodarska dejavnost v varovanih območjih gozdov;
- Možnosti in omejitve pri povečevanju izkoriščenosti proizvodnega
potenciala gozdov v Sloveniji;
- Optimizacija omrežja gozdnih prometnic za sonaravno gospodarjenje
z gozdovi;
- Razvoj tržnih oblik prodaje gozdnih lesnih sortimentov;
- Razvoj okolju prijaznih tehnologij pridobivanja lesa;
- Učinkoviti načini odpravljanja posledic naravnih ujm velikega obsega
v gozdovih v obstoječih razmerah organiziranosti gozdarstva.
Tematski sklop:
5.5. ZAGOTAVLJANJE OPTIMALNIH POGOJEV ZA ZDRAVJE
Teme:
5.5.1. Podpora oblikovanju in izvajanju sektorskih in medsektorskih
politik za varovanje in krepitev zdravja
Cilji:
- Zbiranje in primerjalna analiza podatkov o vedenjskem slogu in vedenjih
povezanih z zdravjem odraslih prebivalcev Slovenije s predlogom ukrepov
;
- Opredelitev možnosti za krepitev funkcionalnih sposobnosti starostnikov
s predlogom ukrepov;
- Analiza stanja in rabe zdravstvenih storitev romske populacije s
poudarkom na zdravstvenem varstvu žensk in otrok;
- Opredelitev varovalnih dejavnikov pred tveganimi oblikami vedenja
med mladimi s predlogi ukrepov;
- Analiza varovalnih dejavnikov pred zlorabo alkohola med mladostniki,
analiza dosedanjih ukrepov ter predlogi priporočil.
5.5.2. Vpeljava funkcionalnih orodij za oceno tveganja uporabe fitofarmacevtskih
sredstev in sistem upravljanja
Cilji:
- Identifikacija glavnih poti in virov onesnaževanja s fitofarmacevtskimi
sredstvi (FFS) v slovenskem okolju a pilotnem primeru;
Testiranje učinkovitosti izvajanja varstvenih ukrepov za zmanjševanje
onesnaženja s FFS v obravnavanih vodnih virih;
Preverjanje zanesljivosti napovedi/ocen tveganja in uporabnosti orodij
na vseh treh ravneh (kmetija, povodje, država);
- Priprava priporočil za uvedbo in izvajanje preventivnih varstvenih
ukrepov ter nadzor nad izvajanjem omilitvenih strategij, s ciljem zmanjšati
onesnaženje s FFS;
- Priprava vsebin in izvedba izobraževanja vseh zainteresiranih deležnikov
z namenom vpeljave uporabe orodij ter ugotovitev potreb za morebitno
nadgradnjo ali prilagoditev teh orodij posameznim skupinam uporabnikov
Tematski sklop:
5.6. RAZVOJ NACIONALNE IDENTITETE IN KULTURE
Tema:
5.6.1. Umetnostnozgodovinska topografija
Cilj: Celovita evidenca in vrednotenje umetnostnih spomenikov in vključitev
v evropske umetnostnozgodovinske preglede.
Tematski sklop:
5.7. UČINKOVITA PROMETNA POLITIKA
Teme:
5.7.1. Raziskava dejavnikov, ki vplivajo na varnost cestnega prometa
v RS
Cilj: Na podlagi ugotovljenega "vzorca obnašanja" korigirati in dopolniti
obstoječe programe varnosti cestnega prometa ter akcijske programe varnosti
(predvsem na področju preventivnega delovanja). Poudarek na analizi zakonodaje
in ugotavljanju potreb po spremembi v kaznovalni politiki.
5.7.2. Intermodalna transportna povezava Jadran-Sava
Cilji:
- Strokovne podlage za pripravo strateških odločitev glede vzpostavitve
najustreznejše intermodalne transportne povezave med pristaniščem za
mednarodni pomorski promet v Kopru in bodočim rečnim pristaniščem za
mednarodni promet pri Brežicah na Savi;
- Primerjava možnih tehničnih in prostorskih rešitev intermodalne
transportne poti v funkciji nadomestne povezave za manjkajoči del celinske
vodne poti med Jadranskim morjem in reko Savo po slovenskem ozemlju;
- Pridobitev potrebnih strokovnih utemeljitev za oblikovanje predloga
o uvrstitvi transportne celinske vodne poti po mednarodni reki Savi.
5.7.3. Razvoj modelov za upravljanje prometnih tokov
Cilji:
- Izdelava celovitega prometnega modula z ustreznim izračunom virov
in intermodalnosti povezav in virov;
- Izdelava modela zbiranja podatkov o prometnih tokovih v vseh transportnih
sistemih;
5.7.4. Razvoj raziskovalnih potencialov na področju prometa in vzpostavljanje
prostora za povezovanje raziskovalne, gospodarske in upravne sfere
Cilj: Vzpostavitev mreže akterjev slovenskega raziskovanja na področju
prometa s ciljem uveljavljanja primerjalne prednosti domačih raziskovalnih
potencialov v raziskovalnem prostoru EU.
Tematski sklop:
5.8. ZAGOTAVLJANJE JEDRSKE VARNOSTI
Teme:
5.8.1. Varnostna vprašanja tehnologij jedrskih in sevalnih objektov
Cilji:
- Zagotoviti potrebna znanja za spremljanje in ovrednotenje področij
nadzora in obvladovanja staranja objektov,
- Možnosti podaljševanja življenjske dobe jedrskih objektov;
- Zanesljivosti digitalnih regulacijskih sistemov v jedrskih objektih,
- vpliva človeškega faktorja pri vodenju kompleksnih sistemov,
- za varnost pomembnih fizikalnih procesov v jedrskih objektih (reaktorska
fizika, termohidravlika, materiali, korozija, erozija, trdnostni problemi
ipd.),
- metod zagotavljanja zanesljivosti in varnosti jedrskih objektov
(verjetnostne, deterministične, ipd.) in novih jedrskih tehnologij.
5.8.2. Varno odlaganje radioaktivnih odpadkov in izrabljenega goriva
Cilj: Priprava metod za analizo primernost naravnih struktur za preprečevanje
širjenja radionuklidov, zagotavljanje varnosti in trajnosti inženirskih
pregrad in tehnologije predelave in odlaganja radioaktivnih odpadkov
5.8.3. Nadzor radioaktivnosti v življenjskem okolju
Cilj: Priprava metod za analizo razširjanje radioaktivne kontaminacije
v specifičnih okoljih, optimizacijo dekontaminacijskih metod, strategijo
ravnanja v primeru izrednega dogodka z radioaktivno kontaminacijo okolja,
ovrednotenje notranjih in zunanjih doz in organizacijo pomoči obsevanim
osebam in razvoj sistema radiološke zaščite, ki na državi ravni povezuje
delovanje pristojnih služb.
- Pogoji, ki jih morajo izpolnjevati prijavitelji na javni razpis
- Na razpis se lahko prijavi pravna ali fizična oseba, ki je vpisana v
evidenco raziskovalnih organizacij Javne agencije za raziskovalno dejavnost
Republike Slovenije ter izpolnjuje pogoje, predpisane z Zakonom o raziskovalni
in razvojni dejavnosti in s predpisi agencije.
- Vodja projekta mora biti zaposlen v organizaciji, ki je prijavitelj
projekta.
- Vodja projekta mora imeti doktorat znanosti in v zadnjih petih letih
objaviti vsaj en znanstveni prispevek v znanstveni reviji oz. knjigi, kar
je razvidno iz baze SICRIS.
- Vodja projekta mora imeti proste raziskovalne kapacitete najmanj v višini
85 raziskovalnih ur,
- Raziskovalec, ki izpolnjuje pogoje za vodjo projekta, lahko kot vodja
projekta sodeluje na razpisu samo v eni prijavi.
- Prijava na razpis mora vsebovati prijavni obrazec in vse v prijavnem
obrazcu navedene samostojne priloge, ki so sestavni del razpisne dokumentacije.
Pogoja pod točko b) in d) morata biti izpolnjena pred podpisom pogodbe Pogoj
pod točko d) ne velja za direktorje javnih raziskovalnih zavodov. Nepravočasno
in nepravilno označenih prijav komisija za odpiranje ne bo obravnavala in bodo
vrnjene prijavitelju.
- Osnovna merila za izbor projektov
Pri razvrščanju predlogov projektov na prednostni seznam posameznega področja
bodo imele prednost prijave, ki bodo izkazale:
- večjo skladnost prijave z razpisanimi cilji,
- boljšo raziskovalno kakovost predloga projekta ter
- večjo možnost realizacije projekta glede na boljše kazalce izvedljivosti
projekta (časovna opredelitev projekta, stroški projekta, sestava in usposobljenost
ter opremljenost projektne skupine).
Metodologija ocenjevanja prijav na javni razpis za izbiro raziskovalnih projektov
CRP "Konkurenčnost 2008" vključno z ocenjevalnimi listi za recenzente je sestavni
del razpisne dokumentacije
- Okvirna višina sredstev
Okvirna skupna vrednost za izvedbo predmetnega razpisa je 11.139.946,00
EUR.
Po letih je okvirni delež sredstev za izvedbo izbranih projektov naslednji:
- 2008: 1.926.750,00 EUR
- 2009: 4.527.973,00 EUR
- 2010: 3.886.223,00 EUR
- 2011: 799.000,00 EUR
Okvirna višina sredstev v okviru proračuna financerjev v letu 2008 in 2009
je 6.454.723,00 EUR, realizirala pa se bo v skladu s proračunskimi možnostmi.
Financiranje v letu 2010 in 2011 je vezano na sprejem proračuna za leto 2010
in 2011 ter na zagotovitev namenskih sredstev v proračunu za leto 2010 in 2011
za financiranje po predmetnem javnem razpisu.
Financerji in okvirni deleži sredstev po financerjih za celotno obdobje trajanja
projektov:
- Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije: 5.200.000,00
EUR in
- Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo: 405.000,00 EUR
- Ministrstvo za finance: 80.000,00 EUR
- Ministrstvo za pravosodje: 10.000,00 EUR
- Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve: 47.500,00 EUR
- Ministrstvo za gospodarstvo: 750.000,00 EUR
- Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano:2.400.000,00 EUR
- Ministrstvo za kulturo: 22.500,00 EUR
- Ministrstvo za okolje in prostor: 215.000,00 EUR
- Ministrstvo za okolje in prostor, Geodetska uprava RS: 70.000,00 EUR
- Ministrstvo za okolje in prostor, Uprava za jedrsko varnost RS: 228.646,00
EUR
- Ministrstvo za promet: .300.000,00 EUR
- Ministrstvo za šolstvo in šport : 648.000,00 EUR
- Ministrstvo za zdravje: 210.000,00 EUR
- Ministrstvo za javno upravo: 180.000,00 EUR
- Ministrstvo za notranje zadeve, Policija: 8.300,00 EUR
- Služba Vlade Republike Slovenije za lokalno samoupravo in regionalno
politiko:150.000,00 EUR
- Služba Vlade Republike Slovenije za razvoj: 160.000,00 EUR
- Urad Republike Slovenije za makroekonomske analize in razvoj: 40.000,00
EUR
- Urad Vlade Republike Slovenije za enake možnost: 10.000,00 EUR
Okvirni deleži sredstev, ki jih za izvajanje izbranih projektov namenja ARRS
in ostali financerji, je po posameznih težiščih naslednja:
- Težišče 1: 10%
- Težišče 2: 20%
- Težišče 3: 5%
- Težišče 4: 3%
- Težišče 5: 62%
- Časovni okvir in roki za izvedbo programa
Projekti so praviloma enoletni ali dvoletni. Izjemoma so projekti lahko
tudi večletni, vendar je to potrebno posebej utemeljiti. V primeru dvoletnih
(oziroma večletnih) projektov je potrebno za vsako leto posebej prikazati program
dela s pričakovanimi rezultati ob zaključeni fazi projekta.
Trajanje posameznih projektov bo določeno na podlagi evalvacije prijav.
- Rok za predložitev prijav in način predložitve ter opremljenost prijav:
Pisne prijave za vsak projekt posebej morajo prijavitelji dostaviti v zaprtih
ovojnicah z oznako "NE ODPIRAJ - RAZPIS ZA RAZISKOVALNE PROJEKTE - CRP "KONKURENČNOST
2008" v vložišče Javne agencije za raziskovalno dejavnost RS, Tivolska 30, 1000
Ljubljana. Ovojnica s prijavo mora biti oddana po pošti iz Slovenije najkasneje
do vključno 21.5.2008 do 12.ure (poštni žig), oziroma oddane v vložišču ARRS
21.5.2008, najkasneje do 12.ure.
Prijave morajo biti posredovane tudi v elektronski obliki na naslov
crp-ks2008@arrs.si.
Elektronske prijave morajo biti popolnoma enake kot pisne, in sicer za vsak
projekt posebej le z enim posredovanim sporočilom, ki v priponkah vsebuje vso
zahtevano predpisano prijavno dokumentacijo do vključno 21.5.2008
do 12. ure.
Za pravilno oddane prijave se štejejo prijave, ki so v roku oddane v obeh
oblikah, v pisni obliki in po elektronski pošti, pri čemer je za identičnost
obeh prijav odgovoren prijavitelj.
V postopku za izbor projektov bo agencija obravnavala prijave, ki vsebujejo
vse z razpisom in obrazci zahtevane podatke in dokazila in katere prispejo na
agencijo v roku, določenem s tem razpisom.
Nepravočasnih in nepravilno označenih prijav, komisija za odpiranje prijavnih
vlog ne bo obravnavala in bodo vrnjene prijaviteljem
- Datum odpiranja prijav:
Odpiranje prijav bo v petek, 23.5.2008 ob 10.00 uri v sejni sobi Agencije
(I. nadstropje, Tivolska 30, 1000 Ljubljana).
- Rok, v katerem bodo prijavitelji obveščeni o izidu javnega razpisa:
Prijavitelji projektov bodo obveščeni o izbiri v roku 60 dni od zaključka
razpisa.
- Kraj, čas in oseba, pri kateri lahko zainteresirani dvignejo razpisno
dokumentacijo
Razpis in razpisna dokumentacija bo od dneva objave razpisa na voljo na
spletni strani Agencije http://www.arrs.si/
Razpisno dokumentacijo lahko interesenti dvignejo v vložišču agencije ( prvo
nadstropje, Tivolska cesta 30, 1000 Ljubljana) od dneva objave v Uradnem listu
Republike Slovenije do izteka prijavnega roka.
Dodatne informacije v zvezi z razpisom dobijo prijavitelji na Agenciji pri Aljani
Pogačnik po telefonu: 01/400-59-45 vsak delavnik od 9. do 13. ure, ali na e-pošto:
aljana.pogacnik@arrs.si.
Številka: 430-20/2008-2
Datum: 18.4.2008008
dr. Franci Demšar
direktor
Objavljeno v Ur.l. RS, št. 41/2008, z dne 25.4.2008.
Razpisna dokumentacija (prijavni obrazci in navodila):
- Izjava o sodelovanju pri raziskovalnem projektu:
- Navodila za oddajo prijave:
- Podrobnejša predstavitev ciljev:
- Vzorec pogodbe:
- Vsa razpisna dokumentacija skupaj:
|